lördag 21 januari 2023

 

Nu var sekretaren fram med kameran igen och tog foto på gumman,  sekretaren är en kvicker en 😀😀 



Hej!!

Nu är vi på gång igen!

 Nytt År och nya möjligheter. 

Jul och nyår for hastigt iväg som för er alla andra.

Nu går jag och längtar efter att åter få se alla fina sommar blommar som jag fick se blomma vackert ifjol, men vi har en lång vår vinter före det.

Dagarna flyter på jag plockar i rummet och ibland går jag ut en stund med de andra boende.

Egentligen är jag rätt nöjd med tillvaron, ser framemot att Monika och Thomas snart kommer hit till Bergö igen för en tid.

Men tillbaka till gamla tider igen 😀

Jag slutade på Bergö Trixon textilfabrik då jag var 60 år och tänkte vara hemma, men det blev inte så. Eftersom jag hade körkort och bil då Ulla och Anders  skulle börja  jobba på Korsnäs handelsträdgård, så nappade jag på som chaufför och tog  också anställning där. Jag stannade i 3 säsonger där. Där var det jätte skojigt, vi planterade vackra penseer som senare kördes ut till folk och till och med till utlandet såldes blommorna.

Jag var även nyfiken på pälseri verksamheten dit nästan alla husmödrar på Bergö på den tiden for iväg, då det var dags för pälsning, så då testade jag även det en säsong i ren nyfikenhet.

Efter mycket funderande beslöt jag bli pensionär ett år för tidigt vid 64  års ålder för att få mera tid för mamma som bodde ensam. Mamma behövde hjälp med matlagning och vi turades om med syster Mirjam att sova över hos henne. Mamma bodde på vinden i hemgården och broder Jalle och Maja i samma hus på nedre våningen. Vi skötte mycket bra om henne, mosade hennes mat för hon hade svårt att svälja och tog hand om henne på bästa sätt. Bland annat minns jag hur vi tvättade hennes hår då hon satt på sängkanten, det är annat idag då vi kan bara ställa oss under duschen.

Jag var så otroligt ledsen då jag miste mamma, hon var min bästa vän och jag var så förvånad att ingen hade talat om hur svårt det var att mista sin mamma, hon var den som alltid lyssnade och hade tid. Mamma hade blivit ensam andra gången vid 50-års åldern och efter det hade hon oss  barn att lita sig till. Vi var 6 barn kvar efter att min bror Harald dog vid 23-års ålder i hjärnhinne inflammation.

Nåjaa så får det var bra för idag 🥰

Snart har vi skrivit min livs historia till dags dato och efter det ska vi fortsätta i nutid med alla glädje ämnen och bekymmer vi hittar på vägen 😀😀

I väntan på vårliga vindar hälsningar Greta 🤗




5 kommentarer:

  1. Hej på dig! Så roligt att följa dig. Katarina är ju en god fin människa som jag har en bra relation med, Men jag förundras ändå över ditt härliga livshumör. Du skall sjävklart vara med om en ny vår och sommar: Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, men Obs, Katarina förmedlar endast mina ord som jag inte förmår skriva ner själv pga min dåliga syn. 🙂

    SvaraRadera
  3. God Fortsättning, Greta!
    Roligt att få läsa ett inlägg av dig igen (jag har väntat och tittat efter flera gånger sen det förra 😉)…
    Det är så intressant att höra om ditt liv och dina minnen - och beundransvärd är du som minns händelser och saker så in i minsta detalj!
    Väntar redan på nästa berättelse🤗

    SvaraRadera
  4. Ja-a vad månne det bliva 😃, tack för kommentaren h. Greta

    SvaraRadera
  5. Vilket fint foto av dej!

    SvaraRadera

Vi är tacksamma för alla kommentarer