fredag 21 oktober 2022

 Halloj 😁

Idag skiner solen, igen en jÀttefin höstdag !



SÄ hÀr mötte sekreteraren mej idag, rehabiliterings skötaren var hÀr och pratade med mej.

Vi funderade lite pÄ vad vi kan hitta pÄ tillsammans i fortsÀttningen med henne, hon hette Angelika.








Nu har jag min dotter Eivor med sin man hĂ€r i Bergö och igĂ„r hade vi kaffekalas 😍







Tillbaka till förr i tiden. 

Jag tog körkort i 40-Ă„rs Ă„ldern.  Vi var en grupp pĂ„ 7-8 personer som Ă„kte pĂ„ teori till Pörtom och vi tog sedan  körlektionerna i Vasa. Det var första gruppen frĂ„n Bergö, förr hade man inte behövt körkort hĂ€r för hĂ€r fanns inga bilar. Men i och med fĂ€rjförbindelsen kom ocksĂ„ bilarna. Efter att jag fĂ„tt körkortet köpte vi förstĂ„s en liten Hillman. Det hĂ€r var en hĂ€rlig frihetskĂ€nsla att fĂ„ körkort och bil 😀

Vi hann bo nÀrmare 8 Är i nya huset. DÄ det var dags för Eivor att gÄ vidare i skolan fanns inget gymnasium i Petalax (det kom tvÄ Är senare) och tanken pÄ att skicka henne ensam till stan i skola kÀndest inte bra och hon ville absolut gÄ i skola.

DĂ„ tog vi beslutet att flytta hela familjen till Vasa. Det hann bli fyra olika boenden i Vasa med varierande bekvĂ€mligheter.  

Monika hade hunnit gĂ„ tvĂ„ Ă„r i Bergö lĂ„gstadieskola och hade sina kompisar dĂ€r, det blev dĂ€rför svĂ„rt för henne . Men jag lovade henne att vi flyttar tillbaka efter jul om det inte har blivit bĂ€ttre. Men smĂ„ningom ordnade allting upp sej och vi trivdes allihop jĂ€tte bra. Erik fick förflyttning frĂ„n NorrskĂ€r till Vasa lots station sĂ„ vi var hela familjen nĂ€ra. Erik tog ocksĂ„ sitt körkort den vintern, sĂ„ nu var vi tvĂ„ chaufförer i familjen. SjĂ€lv började jag först dela ut Kuriren, men det var ju helgarbete och dĂ„ skulle vi ju ut till Bergö. IstĂ€llet började jag pĂ„ tryckeriet med adressering, man fick jobba 10 timmar i streck och lönen fick man gĂ„ efter direkt.Sedan började jag dela ut mat i samskolan ,det var fĂ€rdig mat frĂ„n ÖK. Jag jobbade Ă€ven som förestĂ„ndare för maten i flick lyceet i tre och ett halvt Ă„r.

Året efter att Monika blev student 1974 flyttade vi hem till Bergö tillbaka. Mamma blev glad dĂ„ vi kom hem igen. Monika for till Bornholm i nĂ„gon form av formgivnings skola och Eivor till Åbo för att studera.

Efter en tid kom det lappar i postlÄdorna hemma pÄ Bergö om en kommande textilfabrik Trixan som behövde folk. Jag började dÀr som tillskÀrare och jobbade i 8 Är med 13 sömmerskor vid symaskinerna.

Det fÄr vara allt för idag, vi fortsÀtter nÀr mina ögon kommer hem frÄn Thailand till lilla jul.

HösthÀlsningar frÄn Greta pÄ Fyren.



6 kommentarer:

  1. Ser fram emot att nÀsta kapitel av "spÀnnande historien om Gretas liv" kommer ut. Tack för du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Oj vad roligt att du tar dej tid att lĂ€sa och Ă€nnu Ă€r vi bara halv vĂ€gs 😃

    SvaraRadera
  3. Kul att Äter fÄ lÀsa om dig och ditt liv hÀr i bloggen! Du Àr en stor inspiratör! Hoppas du har det bra! Kram Jokka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, roligt att jag kan vara till nĂ„gon nytta 😃 kram mommo

      Radera
  4. Ser ut som ett trevligt kaffekalas!

    SvaraRadera
  5. Tack jo det var trevligt 😃

    SvaraRadera

Vi Àr tacksamma för alla kommentarer