tisdag 20 september 2022

 Oj oj !

Få se om vi får ihop någon blogg idag. Sekreteraren är höst trött och jag är på dåligt humör och känns som jag skulle bara vilja boxas. 

Men vad gör man då,  då allt känns skräp,  jo tar sej i nacken och försöker göra något åt saken, nacken som är sjuk från förr 😣...!

Men kanske vi tar och drömmer oss så långt tillbaka som till min ungdomstid 😮

Då jag var 17 år började jag sy kläder, klänningar med hjälp av mamma. Efter en tid började jag sy på beställning, bland annat tre brudklänningar sydde jag. Jag bodde hemma tills jag va 21 år det var då jag flyttade till Helsingfors, jag sökte jobb på arbetsförmedlingen, och fick jobb på Eira sjukhuset, där jobbade jag ca 1år.

 Efter det for jag till Kronoby folkhögskola vintern 1944/1945. I Kronoby var Signe Strömborg rektor, det var sista året hon var i tjänst, hon var en sträng rektor som inte tolererade danser och kortspel mm. Men vi tog oss faktiskt ut på tjyvens via fönstret och for på dans ibland 😅.

 Det är bland annat i folkhögskolan jag lärde mej att inte sträcka sej över bordet efter mat utan man passar maten vidare medsols och sträcker man sej över någon annans tallrik ber man om ursäkt. I Kronoby vävde jag bland annat ett täcke som jag ännu har kvar. Vi lärde oss även att färga garn och andra hushålls sysslor, men vävningen var viktigaste. Pappa var av den åsikten att alla vi tre flickor skulle gå i folkhögskola.

Efter folkhögskolan bodde jag en tid på Bergö för att sedan börja jobba i Vasa. 

Min första arbetsdag i Vasa tog min väninna med mej till sin egen arbetsplats vid  skofabriken , där konstaterade arbets ledaren att jag kunde sy skor och fick jobbet, men jag sa upp mej följande dag 😉, jag ville inte sy skor.

 Jag for istället till en sömmerska som sydde klänningar åt societeten, men efter en tid bytte jag till ett ställe där man sydde en klänning per dag, vilken skillnad från fina festklänningar till vardags klänningar men jag tyckte om det senare arbetet för det gick undan.

Men sedan tog syandet slut när Erik min blivande man kom med in i bilden och vi förlovade oss, då var jag 25 år och jag flyttade hem till mamma och Erik började jobba på Norrskär efter sitt tidigare arbete i hamnen.

Efter ett års förlovning , gifte vi oss Midsommaren 1948 och jag började följa med till Norrskär med Erik. An efter krävde Eriks jobb vidareutbildning och Erik var tvungen att fara till Åland i navigations skola. Utbildningen till lots krävde en viss tids sjöpraktik utomlands. Under denna praktiktid föddes Eivor. 

Min syster Mirjam och jag bodde hemma hos mamma första åren efter giftermålet eftersom båda hade vi våra män på sjön. Senare lagade Erik och jag iordning vinden hos mamma och bodde där första åren. Där fanns varken vatten eller slask, allt skulle bäras in och upp och ner och ut 😊

 Nu är jag på mycket bättre humör då jag har fått upp ångan och drömt mej tillbaka.

 Men nu säger jag hej och Godnatt så fortsätter vi en annan gång.

Ha det gott !

Greta


9 kommentarer:

  1. Och vi barnbarn är noga med att duka fram efterrättstallrikar och annat genom att skicka dem en och en medsols runt bordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att någonting har fastnat.. kanske från mej 😃?

      Radera
  2. Så spännande att få läsa om ditt liv.

    SvaraRadera
  3. Roligt att du tagit del av min berättelse ❤️

    SvaraRadera
  4. Ja, dina klänningar är också långlivade! På din 100-årsfest hade Ronja en grön- och vitrandig klänning på sig som du sydde åt Eivor när hon var liten på 50-talet! Och Tone förgyllde Mats’ bröllop i en av dina läckra gamla klänningar. Snacka om hållbarhet.
    När jag själv var tonåring hittade jag inga kläder som jag ville ha i butikerna. Då var det bara att leta efter ett ”hyfsat snyggt” tyg (visst var utbudet större i butikerna förr?) och gå till dig: ”snälla mamma kan du sy…..Det skall vara så här…. Och du sydde precis så!
    (Undrar varför jag själv inte blev sömmerska. Hm. Jo jag vet. Det gick så snabbt när du gjorde det. Och det blev så bra.)

    Och du Oskar, undrar om du och dina kusiner hade fått godkänt i folkhögskolan😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Monika 😃

      Radera
    2. Just så var det för mej också. Mamma sydde allt! Och jag lärde mig aldrig sy. Hon tog över för jag var så klumpig o långsam tyckte hon, det blev inte bra...

      Radera
  5. Spännande Greta, berätta mer om gamla tider. Kram Ulrica (brorsbarn)

    SvaraRadera
  6. Tack för intresset, kommer nog mera när jag/sekretaren är på det humöret 😃

    SvaraRadera

Vi är tacksamma för alla kommentarer