tisdag 20 september 2022

 Oj oj !

Få se om vi får ihop någon blogg idag. Sekreteraren är höst trött och jag är på dåligt humör och känns som jag skulle bara vilja boxas. 

Men vad gör man då,  då allt känns skräp,  jo tar sej i nacken och försöker göra något åt saken, nacken som är sjuk från förr 😣...!

Men kanske vi tar och drömmer oss så långt tillbaka som till min ungdomstid 😮

Då jag var 17 år började jag sy kläder, klänningar med hjälp av mamma. Efter en tid började jag sy på beställning, bland annat tre brudklänningar sydde jag. Jag bodde hemma tills jag va 21 år det var då jag flyttade till Helsingfors, jag sökte jobb på arbetsförmedlingen, och fick jobb på Eira sjukhuset, där jobbade jag ca 1år.

 Efter det for jag till Kronoby folkhögskola vintern 1944/1945. I Kronoby var Signe Strömborg rektor, det var sista året hon var i tjänst, hon var en sträng rektor som inte tolererade danser och kortspel mm. Men vi tog oss faktiskt ut på tjyvens via fönstret och for på dans ibland 😅.

 Det är bland annat i folkhögskolan jag lärde mej att inte sträcka sej över bordet efter mat utan man passar maten vidare medsols och sträcker man sej över någon annans tallrik ber man om ursäkt. I Kronoby vävde jag bland annat ett täcke som jag ännu har kvar. Vi lärde oss även att färga garn och andra hushålls sysslor, men vävningen var viktigaste. Pappa var av den åsikten att alla vi tre flickor skulle gå i folkhögskola.

Efter folkhögskolan bodde jag en tid på Bergö för att sedan börja jobba i Vasa. 

Min första arbetsdag i Vasa tog min väninna med mej till sin egen arbetsplats vid  skofabriken , där konstaterade arbets ledaren att jag kunde sy skor och fick jobbet, men jag sa upp mej följande dag 😉, jag ville inte sy skor.

 Jag for istället till en sömmerska som sydde klänningar åt societeten, men efter en tid bytte jag till ett ställe där man sydde en klänning per dag, vilken skillnad från fina festklänningar till vardags klänningar men jag tyckte om det senare arbetet för det gick undan.

Men sedan tog syandet slut när Erik min blivande man kom med in i bilden och vi förlovade oss, då var jag 25 år och jag flyttade hem till mamma och Erik började jobba på Norrskär efter sitt tidigare arbete i hamnen.

Efter ett års förlovning , gifte vi oss Midsommaren 1948 och jag började följa med till Norrskär med Erik. An efter krävde Eriks jobb vidareutbildning och Erik var tvungen att fara till Åland i navigations skola. Utbildningen till lots krävde en viss tids sjöpraktik utomlands. Under denna praktiktid föddes Eivor. 

Min syster Mirjam och jag bodde hemma hos mamma första åren efter giftermålet eftersom båda hade vi våra män på sjön. Senare lagade Erik och jag iordning vinden hos mamma och bodde där första åren. Där fanns varken vatten eller slask, allt skulle bäras in och upp och ner och ut 😊

 Nu är jag på mycket bättre humör då jag har fått upp ångan och drömt mej tillbaka.

 Men nu säger jag hej och Godnatt så fortsätter vi en annan gång.

Ha det gott !

Greta


måndag 12 september 2022

 Hej på er !

Vi går mot mörkare tider och nu är det väl dags att skriva lite i bloggen 😃

Det har varit en härlig sommar med vackert väder och flera små utflykter.

Vi var till Korsnäs med Eivor och Leif, till Gruvtrollet och blev guidade av Göran, som berättade om gruvdriften och olika stenarter, det var mycket intressant. Vi var även flera gånger hem till hemgården som Eivor och Leif besitter, fina kvällar som kunde dra ut ända till klockan 21 innan jag kom mej hem.

 Monika lämnade på Bergö i flera veckor och kom och träffade mej ofta och jag va till henne och beundrade hennes odlingar. Jag kunde sitta på trappan och njuta av trädgården medan Monika kokade och passade upp mej. Bland annat en gång kommer jag ihåg med värme, tanken var att vi skulle ha farit till Mölle på mat, men föredrog att lämna hemma och Monika stekte färska abborfileer som vi åt med fina grönsaker som Monika själv odlat, så himla gott 🥰.

Och jag är så glad över att ha fått se det fina hebret som Tomas har fixat med sådan härlig snickarglädje, fylld med minnes saker och fina detaljer.


På sommaren kom även Vibjörn och Johannes med sin nyinköpta segelbåt slupen Susanna från Stockholm, tuffa pojkar!  Jag gick tillsammans med pojkarna ner till stranden för att få se den fina båten på nära håll.  Det är en 12m lång (tror jag 😂)  tvåmastad segelbåt. Det är ett härligt minne för mej och tänk att jag orkade gå ända ner till stranden från Monika utan rollator 😃!

I slutet av sommaren blev jag oförhappandes bjuden på utfärd med min sekreterare Katarina till Solf  och hälsade på en ung familj med en liten Milla på 8 månader. Det var roligt att komma och se hur en ung familj bor nuförtiden med färgsättningar och kök som ser helt annorlunda ut idag jämfört med på min tid. Det var trevligt att se Stundars området med alla dit flyttade byggnader. Jag kände igen flera bekanta gamla gårdar i Solf, tyvärr hann vi inte till kyrkogården där min syster Fanny finns, Katarina säger nästa gång far vi dit. På hemvägen for vi till Mölle på pizza, där sammanstrålade vi med Katarinas vän Timo, vi kunde sitta där ute på terassen och äta. 

Här en bild från vårt besök i Solf 


Nu har vi besök av Corona på boendet som begränsar vår rörlighet. Då är jag tacksam över min telefon som ger lindring åt ensamheten. Så gott folk hör av er, jag blir så glad.💔
Varma Hälsningar Greta 

Så här har vi suttit ikväll 😂




onsdag 22 juni 2022

 Trevlig midsommar till er, hoppas ni lyckas få kransarna till midsommarstången bundna och har det mycket trevligt tillsammans under helgen.

Själv minns jag speciellt en midsommar  då vi först va till skogs och plockade blommor och blader  till midsommarstången och björkar till trappan. Hela familjen var med plus Gun-Lis och Henrik från Sundom som var på besäk ,Gun-Lis hade folkdräkt på och vi dansade runt midsommarstången och hade det skojigt vuxna och barn tillsammans.

Själv kommer jag att fara med döttrarna till villan och grilla korv och hoppeligen får vi alla njuta av vackert väder i midsommarhelgen.

Ha det gott allihopa 

Hälsningar Greta

fredag 10 juni 2022

 Här sitter jag i telefon med min väninna Doris .



Doris är ca 15 år yngre än mej, men vi har mycket att prata om eftersom vi båda har problem med synen och vi är båda uppväxta på Bergö .

Då jag föddes var jag femte i ordningen, i familjen fanns två pojkar och två flickor från tidigare.

Min far har jag aldrig sett för han drunknade under en storm på havet hösten 1921, och jag föddes på våren 1922.

Min far och hans kompanjon hade nyligen tagit lån och köpt båten.

Där stod nu min mamma med fem barn och ett lån på en båt som låg på havsbotten.

På den tiden fanns inga försäkringar, inga bidrag, ingen social hjälp över huvud taget.

Mamma blev tvungen att auktionera ut all hennes egendom.



Ett barnlöst par som var goda vänner till familjen hjälpte mamma och tog ett av barnen till sitt eget, samma par var också mina gudföräldrar.

MEN efter all bedrövelse mamma hade gått  igenom kom solen fram igen, genom min nya pappa Olof.

Efter tre år gifte de sej och jag bär mammas vigsel ring idag som ett minne från den dagen.

Han kom till en familj som hade färdigt fem barn, beundransvärt ! Det måste vara äkta kärlek.😍😍

Min pappa Olof var i statens tjänst och därmed hade vi månatlig lön och framtiden tryggad.

Somrarna tillbringade vi alltid på Rönnskär där Pappa jobbade. Underbara somrar , där jobbade sju lotsar med familjer. Vi barn hade roliga somrar springande på berghällorna lekande och badande.

Examensdagarna minns jag bäst då pappa kom och hämtade oss ,då skulle kon i båten och fem hönor , ibland också en Gris. Dessutom alla sängkläder och kläder i övrigt. Allt i en 24 fots öppen wickströms motorbåt, resan ut till Rönnskär tog 2,5 timme över öppet vatten , ibland i stora vågor, stackars ko...😮 

Där stannade vi tills skolan började på nytt. Vi var bara hemma för proviantering och höbergningen åt korna och fåren.

På vintrarna sprang vi över åkrarna till skolan och hem på lunch då mamma hade kokat och sedan tillbaka till skolan i snabba ryck.

Under dessa första 10 år i mitt liv fick jag även två bröder till som vi flickor tog hand om och klädde på dem framför öppna spisen ,då mamma gick till föuse på morgnarna. Dåförtiden hade pojkarna livstycken med knappar där bak och strumpeband som höll upp strumporna.

Jag har inget minne av att vi syskon skulle ha bråkat utan vi hjälptes alla åt med hushålls sysslorna.

Jag minns att jag hade som vana att fråga om vi skulle ha smör på bordet. Smör lades oftast på bordet när det var bland annat fadders mat, inte på grund av att vi inte hade smör, men man skulle inte frossa i sådant dagligen.

Faddersmat var klippta saltströmmingar och potatis med mjölksås.

 Potatisen kokas tillsammans med klippta saltströmmingar ca 20 min och vitsåsen serveras till, där hörni fick ni ett recept till helgens frosseri 😁😉

Detta är vad jag i stora drag minns bäst från mina första tio år.

Ha en trevlig fortsättning på försommaren

Hälsningar från

100-åringen på Bergö 😘