Jag heter Greta Holm och har fyllt 100 år 13.05.22. Jag bor på Fyrgården i Bergö. Jag flyttade hit då min syn blev sämre och jag därför inte klarade av att bo ensam längre. Mina båda flickor med deras familjer bor i Sverige, i Umeå och Stockholm. Under ett långt liv samlas många minnen, några av dem har jag tänkt dela med mej av i bloggen, så välkommen att läsa 😊
söndag 19 mars 2023
Fortsättningsvis väntar vi på Vår och Sommar
lördag 21 januari 2023
![]() |
| Nu var sekretaren fram med kameran igen och tog foto på gumman, sekretaren är en kvicker en 😀😀 |
Hej!!
Nu är vi på gång igen!
Nytt År och nya möjligheter.
Jul och nyår for hastigt iväg som för er alla andra.
Nu går jag och längtar efter att åter få se alla fina sommar blommar som jag fick se blomma vackert ifjol, men vi har en lång vår vinter före det.
Dagarna flyter på jag plockar i rummet och ibland går jag ut en stund med de andra boende.
Egentligen är jag rätt nöjd med tillvaron, ser framemot att Monika och Thomas snart kommer hit till Bergö igen för en tid.
Men tillbaka till gamla tider igen 😀
Jag slutade på Bergö Trixon textilfabrik då jag var 60 år och tänkte vara hemma, men det blev inte så. Eftersom jag hade körkort och bil då Ulla och Anders skulle börja jobba på Korsnäs handelsträdgård, så nappade jag på som chaufför och tog också anställning där. Jag stannade i 3 säsonger där. Där var det jätte skojigt, vi planterade vackra penseer som senare kördes ut till folk och till och med till utlandet såldes blommorna.
Jag var även nyfiken på pälseri verksamheten dit nästan alla husmödrar på Bergö på den tiden for iväg, då det var dags för pälsning, så då testade jag även det en säsong i ren nyfikenhet.
Efter mycket funderande beslöt jag bli pensionär ett år för tidigt vid 64 års ålder för att få mera tid för mamma som bodde ensam. Mamma behövde hjälp med matlagning och vi turades om med syster Mirjam att sova över hos henne. Mamma bodde på vinden i hemgården och broder Jalle och Maja i samma hus på nedre våningen. Vi skötte mycket bra om henne, mosade hennes mat för hon hade svårt att svälja och tog hand om henne på bästa sätt. Bland annat minns jag hur vi tvättade hennes hår då hon satt på sängkanten, det är annat idag då vi kan bara ställa oss under duschen.
Jag var så otroligt ledsen då jag miste mamma, hon var min bästa vän och jag var så förvånad att ingen hade talat om hur svårt det var att mista sin mamma, hon var den som alltid lyssnade och hade tid. Mamma hade blivit ensam andra gången vid 50-års åldern och efter det hade hon oss barn att lita sig till. Vi var 6 barn kvar efter att min bror Harald dog vid 23-års ålder i hjärnhinne inflammation.
Nåjaa så får det var bra för idag 🥰
Snart har vi skrivit min livs historia till dags dato och efter det ska vi fortsätta i nutid med alla glädje ämnen och bekymmer vi hittar på vägen 😀😀
I väntan på vårliga vindar hälsningar Greta 🤗
torsdag 22 december 2022
söndag 11 december 2022
Hej, nu är vi på gång igen 😃
Mina ögon har återvänt från Thailand och nu väntar vi på julen.
Jag tycker den här hösten har varit väldigt mörk och lång.
Men nu väntar vi på julen.
Har jag tur kommer nästan alla i min familj hit till Bergö för att fira Jul.
Mats och Emmelie och lilla Joel som föddes 9 november 💔 kommer naturligtvis inte, men hoppeligen kommer mina två andra barnbarns barn Ronja 7år och Turid 5 år med sina föräldrar Tone och Peter.
Jag har haft turen att varje Jul få ha mina nära och kära runt mej och till nyår har de sedan farit hem till sitt firande. Själv har jag firat nyår mestadels ensam, dukat fint och ätit gott (rester efter Jul 😅).
Jag har nu varit änka i 27 år.
Erik hade hunnit vara pensionär i knappa 20 år då det hemska hände.
Jag hade varit i Sverige en vecka och hjälpt Monika som var lite krasslig och hade lilla Johannes att sköta samtidigt som hon väntade Wibjörn.
När jag kom hem med färjan därifrån och satt i terminalen och väntade på Erik, så kom han aldrig, trots att han i vårt sista samtal hade sagt, jag ska nog vara där i tid.
Jag väntade drygt en timme och ingen kom, terminalen tömdes, jag tog mig till personalen och bad om hjälp och ringde då min syster Mirjam, som just då hade poliserna där och de frågade efter mig.
Erik hade varit på väg efter mej, när han krockade och skadades så svårt att han senare avled på sjukhuset.
Känslan går inte att beskriva allt blev så tomt och tyst, allt kändest overkligt, vår gemensamma framtid var bortspolad. Jag kände mej så vilsen. 73 år gammal och ensam.
På kyrkogården träffade jag Helge som också mist sin fru, han bjöd in mig så vackert till församlingen och jag började i kören och fann gemenskap där.
En gång då jag var och skötte bankärenden sa bankdirektören i Molpe att jag borde börja ta mig ut bland folk, jag blev att fundera på det och småningom efter två år ensam hemma började jag smått försöka att gå ut och dansa.
Sakta mak började mitt nya liv som änka ta form.
Det blev lite sorgligt denna gång, men livet går ju upp och ner, så ock för mej 💓
Varma Jul hälsningar Greta
fredag 21 oktober 2022
Halloj 😁
Idag skiner solen, igen en jättefin höstdag !
Så här mötte sekreteraren mej idag, rehabiliterings skötaren var här och pratade med mej.
Vi funderade lite på vad vi kan hitta på tillsammans i fortsättningen med henne, hon hette Angelika.
Nu har jag min dotter Eivor med sin man här i Bergö och igår hade vi kaffekalas 😍
Tillbaka till förr i tiden.
Jag tog körkort i 40-års åldern. Vi var en grupp på 7-8 personer som åkte på teori till Pörtom och vi tog sedan körlektionerna i Vasa. Det var första gruppen från Bergö, förr hade man inte behövt körkort här för här fanns inga bilar. Men i och med färjförbindelsen kom också bilarna. Efter att jag fått körkortet köpte vi förstås en liten Hillman. Det här var en härlig frihetskänsla att få körkort och bil 😀
Vi hann bo närmare 8 år i nya huset. Då det var dags för Eivor att gå vidare i skolan fanns inget gymnasium i Petalax (det kom två år senare) och tanken på att skicka henne ensam till stan i skola kändest inte bra och hon ville absolut gå i skola.
Då tog vi beslutet att flytta hela familjen till Vasa. Det hann bli fyra olika boenden i Vasa med varierande bekvämligheter.
Monika hade hunnit gå två år i Bergö lågstadieskola och hade sina kompisar där, det blev därför svårt för henne . Men jag lovade henne att vi flyttar tillbaka efter jul om det inte har blivit bättre. Men småningom ordnade allting upp sej och vi trivdes allihop jätte bra. Erik fick förflyttning från Norrskär till Vasa lots station så vi var hela familjen nära. Erik tog också sitt körkort den vintern, så nu var vi två chaufförer i familjen. Själv började jag först dela ut Kuriren, men det var ju helgarbete och då skulle vi ju ut till Bergö. Istället började jag på tryckeriet med adressering, man fick jobba 10 timmar i streck och lönen fick man gå efter direkt.Sedan började jag dela ut mat i samskolan ,det var färdig mat från ÖK. Jag jobbade även som föreståndare för maten i flick lyceet i tre och ett halvt år.
Året efter att Monika blev student 1974 flyttade vi hem till Bergö tillbaka. Mamma blev glad då vi kom hem igen. Monika for till Bornholm i någon form av formgivnings skola och Eivor till Åbo för att studera.
Efter en tid kom det lappar i postlådorna hemma på Bergö om en kommande textilfabrik Trixan som behövde folk. Jag började där som tillskärare och jobbade i 8 år med 13 sömmerskor vid symaskinerna.
Det får vara allt för idag, vi fortsätter när mina ögon kommer hem från Thailand till lilla jul.
Hösthälsningar från Greta på Fyren.
tisdag 4 oktober 2022
Idag är det en solig höstdag
tisdag 20 september 2022
Oj oj !
Få se om vi får ihop någon blogg idag. Sekreteraren är höst trött och jag är på dåligt humör och känns som jag skulle bara vilja boxas.
Men vad gör man då, då allt känns skräp, jo tar sej i nacken och försöker göra något åt saken, nacken som är sjuk från förr 😣...!
Men kanske vi tar och drömmer oss så långt tillbaka som till min ungdomstid 😮
Då jag var 17 år började jag sy kläder, klänningar med hjälp av mamma. Efter en tid började jag sy på beställning, bland annat tre brudklänningar sydde jag. Jag bodde hemma tills jag va 21 år det var då jag flyttade till Helsingfors, jag sökte jobb på arbetsförmedlingen, och fick jobb på Eira sjukhuset, där jobbade jag ca 1år.
Efter det for jag till Kronoby folkhögskola vintern 1944/1945. I Kronoby var Signe Strömborg rektor, det var sista året hon var i tjänst, hon var en sträng rektor som inte tolererade danser och kortspel mm. Men vi tog oss faktiskt ut på tjyvens via fönstret och for på dans ibland 😅.
Det är bland annat i folkhögskolan jag lärde mej att inte sträcka sej över bordet efter mat utan man passar maten vidare medsols och sträcker man sej över någon annans tallrik ber man om ursäkt. I Kronoby vävde jag bland annat ett täcke som jag ännu har kvar. Vi lärde oss även att färga garn och andra hushålls sysslor, men vävningen var viktigaste. Pappa var av den åsikten att alla vi tre flickor skulle gå i folkhögskola.
Efter folkhögskolan bodde jag en tid på Bergö för att sedan börja jobba i Vasa.
Min första arbetsdag i Vasa tog min väninna med mej till sin egen arbetsplats vid skofabriken , där konstaterade arbets ledaren att jag kunde sy skor och fick jobbet, men jag sa upp mej följande dag 😉, jag ville inte sy skor.
Jag for istället till en sömmerska som sydde klänningar åt societeten, men efter en tid bytte jag till ett ställe där man sydde en klänning per dag, vilken skillnad från fina festklänningar till vardags klänningar men jag tyckte om det senare arbetet för det gick undan.
Men sedan tog syandet slut när Erik min blivande man kom med in i bilden och vi förlovade oss, då var jag 25 år och jag flyttade hem till mamma och Erik började jobba på Norrskär efter sitt tidigare arbete i hamnen.
Efter ett års förlovning , gifte vi oss Midsommaren 1948 och jag började följa med till Norrskär med Erik. An efter krävde Eriks jobb vidareutbildning och Erik var tvungen att fara till Åland i navigations skola. Utbildningen till lots krävde en viss tids sjöpraktik utomlands. Under denna praktiktid föddes Eivor.
Min syster Mirjam och jag bodde hemma hos mamma första åren efter giftermålet eftersom båda hade vi våra män på sjön. Senare lagade Erik och jag iordning vinden hos mamma och bodde där första åren. Där fanns varken vatten eller slask, allt skulle bäras in och upp och ner och ut 😊
Nu är jag på mycket bättre humör då jag har fått upp ångan och drömt mej tillbaka.
Men nu säger jag hej och Godnatt så fortsätter vi en annan gång.
Ha det gott !
Greta









